Do dziś niewiele zostało z warszawskiego getta, miejsca akcji filmu. Nie ma kładki nad ulicą Chłodną, nie ma drutu kolczastego i trzymetrowego muru, które strzegły dostępu do zamkniętej dzielnicy. Wojenna zawierucha zniszczyła większość śladów, resztę zatarła powojenna zabudowa Warszawy. Tylko w niektórych miejscach nowe domy stoją wyżej niż inne - na stertach gruzu gdzieniegdzie ostał się kawałek muru z czerwonej cegły, uliczny bruk z wpuszczonymi weń szynami tramwajowymi, zrujnowana kamienica. Mieszkańcy stolicy z reguły obojętnie przechodzą obok tych pamiątek. Ponad nielicznymi reliktami sprzed ponad półwiecza wznosi się nowe miasto, lśnią w słońcu szklane tafle wieżowców. Ona mieszka dziś w Montrealu, on przybył z Izraela. Osiemdziesięciolatkowie - Renata i Jurek - doskonale pamiętają czasy getta. Nic ich wówczas nie łączyło, oprócz podobnych przeżyć. Spotykają się na planie filmu dokumentalnego. Jest to filmowa rekonstrukcja wspomnień tamtych dni. Po wrześniu 1939 r. Renata, wówczas nastolatka, wróciła do Warszawy, kiedy już miasto było w rękach hitlerowców. Wybrała getto, bo chciała być z rodziną. Wraz z innymi wolno, acz systematycznie zagładzanymi na śmierć mieszkańcami dzielnicy z dnia na dzień walczyła o swoje życie. Utrzymywała się z wypożyczania książek. Jurek pochodzi z Otwocka. Wojna sprawiła, że chłopak musiał wcześniej dorosnąć. Jego zadaniem było utrzymać rodzinę. Codziennie wstawał o 4 rano i jechał do Warszawy, wioząc mięso. Klientami chłopca byli Żydzi z getta. W zamian dostawał papierosy i ubrania, które mógł sprzedać po aryjskiej stronie. Ale niełatwo było przedostać się przez mur i drut kolczasty. Granatowych policjantów, motorniczych i konduktorów przejeżdżającego przez getto tramwaju można było przekupić. Niemcy byli jednak bezlitośni i nie wahali się strzelać do dzieci szmuglujących do getta żywność. Kamera towarzyszy Renacie i Jurkowi, podąża za nimi krok w krok podczas ich sentymentalnej podróży po Warszawie. Ilustracją ich wspomnień są materiały archiwalne, filmy nakręcone w getcie przez Niemców.
Chłopak i dziewczyna / Boy and Girl – 52', 2005, dir. Sławomir Koehler
Now there is little left of the Warsaw Ghetto, the location of the film. There is no bridge over Chłodna Street, no barbed wire and no three-metre high wall which guarded entry to the closed quarter. Wartime turmoil destroyed most of the traces, the remainder were obliterated by post-war housing construction in Warsaw. Only in some places the foundations of new houses stand higher than in others – fragments of red walls remain in heaps of rubble, there is a patch of cobblestones set with old tram rails, a ruined town house. The residents of the capital hardly notice these mementoes of the past. The city towers above these scant relics of yesteryear, the glass panes of high-rise buildings gleam in the sunlight.
She now lives in Montreal, he has come from Israel. Octogenarians Renata and Jurek remember the ghetto well. There was nothing between them then, excepting a similar fate. They meet on the set of a documentary. It is a reconstruction of memories. After September 1939 Renata, a teenager, returned to Warsaw when the city was in the hands of the Nazis. She chose the ghetto because she wanted to be with her family. Every day, with the other inhabitants of a quarter that was slowly but systematically starved to death, she struggled to survive. She earned a living from lending books. Jurek is from Otwock, near Warsaw. Because of the war he had to grow up quickly. His duty was to keep his family. Every day he rose at 4 am and went to Warsaw with a transport of meat. His customers were the Jews in the ghetto. He was paid in cigarettes and clothes which he could sell on the Aryan side. But it was not easy to get through the wall and the barbed wire. The policemen, the drivers and conductors of the tram which passed through the ghetto could be bribed. But the Germans were pitiless and did not hesitate to shoot children smuggling food into the ghetto. The camera accompanies Renata and Jurek, follows in their steps on their sentimental journey through Warsaw. Their memories are illustrated by many archival documents and Nazi footage of the ghetto.